Σύναξη των Εφημερίων της Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας

10 Προβολές

Με τη συμμετοχή σύσσωμου του Ιερού Κλήρου της Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Αγίας Φωτεινής Ιεράπετρας η καθιερωμένη Ιερατική Σύναξη ενόψει των Χριστουγέννων και των μεγάλων εορτών της Θείας Επιφανείας, με θέμα: «Η κανονική τάξη γιά τήν ανακήρυξη των Αγίων. Από τον φορμαλισμό στην υπερβολή».
Η Σύναξη των Εφημερίων ξεκίνησε με την εναρκτήρια προσευχή και ακολούθησε το καλοσώρισμα του Σεβ. Μητροπολίτου Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγενίου, ο οποίος προλόγησε το θέμα της εισήγησης και παρουσίασε τον ομιλητή κ. Θεόδωρο Γιάγκου, Καθηγητή Κανονικού Δικαίου του Τμήματος Κοινωνικής και Ποιμαντικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ.

Στο προλογισμά του, μεταξύ άλλων, ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιος, επεσήμανε τα ακόλουθα: «Προχθές ήταν η γιορτή του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου, εορτή της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας Κων/πόλεως, δηλ. του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου. Λέγεται και Πατριαρχείο των Ρωμηών, γιατί η Ορθοδοξία διαδόθηκε από τους Ρωμηούς και ταυτίσθηκε με τη Ρωμηοσύνη. Βυζάντιο ελέγετο η Ρωμανία, ενώ Ρωμηοσύνη σημαίνει οικουμενικότητα και όχι εθνοφυλετισμός. Για τρεις λόγους: α) Η θεολογία της Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν είναι ιδεολογία άσαρκη ή ουτοπιστική. Είναι θεολογία και ζωή μέσα στη χρονικότητα της κάθε εποχής. Είναι μέσα στο ιστορικό γίγνεσθαι του χώρου, όπου εδραιώθηκε, ανασυντάχθηκε και μεγαλούργησε. β) Η εκκλησιαστική ιστορία έγινε επιστήμη με αντικείμενο έρευνας, καταγραφής και αξιολόγησης του αρχέγονου Χριστιανισμού, κάτι που προηγείται της ιστορίας της Εκκλησίας. Αυτό θεωρήθηκε ή θεωρείται ως ένα είδος μοντερνισμού και κρύβει μέσα του μια ανησυχία για κάτι καλύτερο με βάση «το θετικισμό» και τον «ουμανισμό». Με αυτό τον τρόπο άρχισε η αμφισβήτηση της ιστορίας και τελικά νίκησε ή επιβεβαιώθηκε η πίστη.

Ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ γράφει ότι ο Χριστιανισμός δεν μπορεί να αποδεσμευθεί απ? την ιστορία και να συνδεθεί με μια απλή ιδεολογική πίστη. Η θεολογική συνείδηση πρέπει να γίνει ιστορική και μόνο τοτε θα είναι και καθολική. Αδιαφορία στην ιστορία οδηγεί σίγουρα σε μιά αιρετική ξηρότητα κι ένα άκρατο δογματισμό. Η ιστορική ευαισθησία και γνώση είναι απαραίτητη για το θεολόγο και ιερέα για να ζει οργανικά-οντολογικά μέσα στη ζωή της Εκκλησίας. Διαφορετικά καταλήγει ο π. Φλωρόφσκυ, όποιος είναι αναίσθητος για την ιστορία δύσκολα θα είναι καλός Χριστιανός. Για μας οι Πράξεις των Αγίων Αποστόλων συνεχίζονται στα Συναξάρια των Αγίων μας, που δεν έλειψαν από καμιά εποχή. Οι ʼγιοι είναι η παράδοση και η ανανέωση, η ιστορία της Εκκλησίας και η ποιμαντική της πράξη. Όπως ο Ιησούς Χριστός ενανθρώπησε μέσα στον κόσμο και μέσα στην ιστορία του κόσμου και του ανθρώπου και κανείς δεν μπορεί να τον αγνοήσει ή να τον αποσαρκώσει, έτσι και η Εκκλησία Του ζει και υπάρχει μέσα στον κόσμο και στην ιστορία του κόσμου, χωρίς όμως να εκκοσμικεύεται. Γι αυτή, λοιπόν, τη ζωή των Αγίων, την παρουσία τους στη ζωή της Εκκλησίας με τη νομοκανονική τους πλέον αναγνώριση και ανακήρυξη θα μας μιλήσει σήμερα ο κ. Θεόδωρος Γιάγκου, Καθηγητής Κανονικού Δικαίου της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., για να αφομοιώσομε αυτή την παράδοση και να αποφύγουμε και τον φορμαλισμό και τις υπερβολές που ακούμε σήμερα. Μέχρι που ζήτησαν Αρχιερείς από το Οικουμενικό Πατριαρχείο να πάρει θέση και να απαγορεύσει τη διακίνηση των αγίων λειψάνων στο εξωτερικό χωρίς λόγο και μόνο για αυτοπροβολή και μοντερνισμό. Τον καλοσωρίζομε και του δίνομε το λόγο».

Ο ομιλητής αναφέρθηκε με επιστημονική τεκμηρίωση και πληρότητα στην Κανονική και Πατερική παράδοση για το θέμα της καταχωρήσεως της μνήμης νέων αγίων και μαρτύρων στο Μηνολόγιο. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην απόφαση επί Πατριάρχου Πολεύκτου στο αίτημα του αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά να αναγνωρισθούν άγιοι όσοι θα έπεφταν μαχόμενοι στον πόλεμο κατά τον Σαρακηνών της Κρήτης. Η απόφαση για τους «εν πολέμοις αναιρούντες και αναιρουμένους» να μη λογίζονται «τοις μάρτυσι ισοστάσιοι», που δεσμευόταν από την κανονική παράδοση της Εκκλησίας και εντάσσεται στο πνεύμα της εποχής, ήταν καθοριστική για τη μεταγενέστερη κανονική θέση.
Ο κ. Γιάγκου αναφέρθηκε και στην ανανέωση που έφεραν οι Κολλυβάδες, οι οποίοι αντιμετώπισαν πάλι τον ίδιο φορμαλισμό που επισημαίνονταν στα κείμενα του 11ου μ.Χ. αιώνα, στα οποία περνούσε το μήνυμα ότι «η εποχή των αγίων έφθανε ανεπιστρεπτί στο τέλος της» και θεωρούνταν αδύνατη πλέον η ανάδειξη νέων αγίων (βλ. Κείμενα αγίου Νικηφόρου Κων/πόλεως και Νίκωνος). Οι Μακάριος Νοταράς, Νικόδημος Αγιορείτης και Αθανάσιος Πάριος τάσσονται υπέρ του συσχετισμού των αρχαίων και των νέων μαρτύρων και ότι ουδέποτε έπαυσε η δυνατότητα αναδείξεως νέων αγίων. Σύμφωνα με τόν ομιλητή, οι Κολλυβάδες είχαν στόχευση την αναίρεση της επιφυλακτικότητος, που εκ πρώτης όψεως μπορεί να μοιάζει συντηρητική επιλογή, υποκρίπτει όμως σύνεση, χρήσιμη στις περιπτώσεις άκριτης ή ιδιοτελούς «αγιοφιλίας».
Στην κατακλείδα του ο ομιλητής σημείωσε την ανάγκη να μη διασαλεύεται η κανονική τάξη της Εκκλησίαςστο θέμα της ανακήρυξης των Αγίων, γι? αυτό η αναγνώριση και η αγιοκατάταξη πρέπει να γίνεται μόνο με συνοδική απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Επίσης, ο ομιλητής έκανε διάκριση μεταξύ οικουμενικών Αγίων και τοπικών Αγίων που καταγράφονται στα τοπικά αγιολόγια, και υπογράμμισε την ανεκτικότητα της Εκκλησίας στην τοπική παράδοση, η οποία όμως δεν μπορεί να γίνεται οικουμενική παράδοση.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Ευγένιος ευχαρίστησε εγκάρδια τον ομιλητή για την εμπεριστατωμένη ομιλία του που τεκμηρίωσε την κανονική τάξη στο θέμα της αναγνώρισης των Αγίων και επεσήμανε το σημαντικό ρόλο της Μητέρας Εκκλησίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου στη διατηρήση αυτής της κανονικής παραδόσεως μέσα μάλιστα σε αλλόθρησκο περιβάλλον. Επίσης ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας υπογράμμισε την αναφορά του εισηγητή στη δυνατότητα μνημόνευσης των τοπικών Αγίων στην κοινή λατρεία για την άντληση δύναμης και χάριτος από το παράδειγμα των τοπικών Αγίων, αλλά και για τη διατήρηση της ζωντανής μνήμης και της συνέχισης της τοπικής εκκλησιαστικής ιστορίας.
Στο δεύτερο μέρος της Σύναξης συζητήθηκαν διάφορα υπηρεσικά θέματα και ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας έδωσε πατρικές συμβουλές και κατευθύνσεις στους Κληρικούς για την άσκηση του ποιμαντικού έργου τους.

Κατηγορία : ΛΑΣΙΘΙ


Τελευταία Νέα
4 νέοι μόνιμοι γιατροί στο νοσοκομείο Σητειας
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΤΕΙΑ
4 νέοι μόνιμοι γιατροί στο νοσοκομείο Σητειας
Αναπτυξιακά θέματα και έργα του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου στη συνάντηση Περιφερειάρχη και Δημάρχου
ΛΑΣΙΘΙ
Αναπτυξιακά θέματα και έργα του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου στη συνάντηση Περιφερειάρχη και Δημάρχου
πρόσληψη προσωπικού από τον Αγροτικό Ελαιοκομικό Συνεταιρισμό Κρυών
ΣΗΤΕΙΑ
πρόσληψη προσωπικού από τον Αγροτικό Ελαιοκομικό Συνεταιρισμό Κρυών
Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού Κρήτης τίμησαν τον Περιφερειάρχη Κρήτης για την στήριξη τους με σύγχρονο εξοπλισμό εκπαίδευσης
VIDEO ΛΑΣΙΘΙ
Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού Κρήτης τίμησαν τον Περιφερειάρχη Κρήτης για την στήριξη τους με σύγχρονο εξοπλισμό εκπαίδευσης
Την παρέμβαση του Περιφερειάρχη Κρήτης ζήτησαν οι αγρότες της Ιεράπετρας για την διεκδίκηση πόρων για τις ζημιές
ΛΑΣΙΘΙ
Την παρέμβαση του Περιφερειάρχη Κρήτης ζήτησαν οι αγρότες της Ιεράπετρας για την διεκδίκηση πόρων για τις ζημιές
Στ. Αρναουτάκης: «Οι Περιφέρειες είναι ο βατήρας για το μεγάλο άλμα της ανάπτυξης»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στ. Αρναουτάκης: «Οι Περιφέρειες είναι ο βατήρας για το μεγάλο άλμα της ανάπτυξης»
2.800 επενδύσεις στην Κρήτη από το πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης (2014-2020).
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
2.800 επενδύσεις στην Κρήτη από το πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης (2014-2020).
Πρόσθετη χρηματοδότηση για την Ολοκλήρωση του Γηροκομείου Ιεράπετρας
ΛΑΣΙΘΙ
Πρόσθετη χρηματοδότηση για την Ολοκλήρωση του Γηροκομείου Ιεράπετρας
Τα πάχη μου τα πάθη μου
Χωρίς κατηγορία
Τα πάχη μου τα πάθη μου
Ευχαριστήριο Δημοτικού Σχολείου Πισκοκεφάλου
ΣΗΤΕΙΑ
Ευχαριστήριο Δημοτικού Σχολείου Πισκοκεφάλου