ΤO ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ.

570 Προβολές

Του Νίκου Πετράκη*.

Με την αποπεράτωση του κτηρίου του αεροσταθμού το Αεροδρόμιο Σητείας ολοκληρώνεται και θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα αεροσκάφη σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας και ανέσεων.

Φοβούμαι, ωστόσο, ότι το Αεροδρόμιο Σητείας, παρά την ολοκλήρωσή του και πάλι θα μείνει στα “αζήτητα”. Δεν θα χρησιμοποιείται δηλαδή για άξιο λόγου αριθμό πτήσεων charters. Για τον απλούστατο λόγο ότι η περιοχή μας δε διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό ξενοδοχειακών κλινών, ώστε οι πτήσεις charters να είναι εφικτές υπό συμφέροντες όρους. Για να γίνει αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς, πρέπει να χτιστούν, στο νομό μας, κυρίως στις περιοχές Σητείας και Ιεράπετρας, μερικές χιλιάδες κλίνες, αφού η περιοχή Αγίου Νικολάου – Ελούντας εξυπηρετείται επί του παρόντος ικανοποιητικά από το Αεροδρόμιο Ηρακλείου. Σύντομα, ωστόσο, το αεροδρόμιο Ηρακλείου θα εξαντλήσει τα όρια του και το αεροδρόμιο Σητείας θα καταστεί πολύτιμο για ολόκληρη την ανατολική Κρήτη.

Καταλυτικό ρόλο στην κατασκευή των κλινών αυτών θα παίξει η προώθηση της αποπεράτωσης – αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) (Τμήμα Καλού Χωριού-Σητείας) και η προώθηση της κατασκευής με σύγχρονες προδιαγραφές του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ) (Τμήμα Σητείας-Ιεράπετρας).

Η προώθηση των έργων αυτών ή ακόμη και μόνο ο προγραμματισμός και η έναρξη της ωρίμανσης τους, θα έδινε το πράσινο φώς, θα άνοιγε το δρόμο στην υλοποίηση ώριμων επενδύσεων και την προσέλκυση άλλων και γενικότερα της αναζωπύρωσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος που πάντα υπήρχε για τις περιοχές Σητείας και Ιεράπετρας. Και ιδιαίτερα τις εξυπηρετούμενες από το Νότιο Άξονα, του οποίου η κατάσταση εξακολουθεί να είναι δυστυχώς τριτοκοσμική.

Το ότι τα Αεροδρόμια δεν είναι ούτε ορειβατικά καταφύγια ούτε σκήτες του Αγίου Όρους σε δυσπρόσιτα κορφοβούνια κι ερημιές αλλά είναι στην ουσία μεγάλοι και πολυσύχναστοι οδικοί κόμβοι όπου συναντιούνται αεροπλάνα και αυτοκίνητα, είναι έργα αναπόσπαστα συνδεδεμένα και “πάνε πακέτο” με τους δρόμους που τα εξυπηρετούν, το ξέρουν και τα μικρά παιδιά.

Εκείνο που ίσως δεν ξέρει ο υπουργός υποδομών κ. Σπίρτζης που θα εκπροσωπήσει την κυβέρνηση στα εγκαίνια είναι η κατάσταση του Βόρειου και ιδίως του Νότιου Άξονα, που υποτίθεται ότι είναι προορισμένοι να εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο της Σητείας.

Μία επίσκεψη του υπουργού από τη Σητεία μέχρι τουλάχιστον λίγο πριν τη Συκιά για να δει την κατάσταση του δρόμου και για να αντικρίσει και την κοιλάδα του Μαρουλά, απ’ όπου η νέα χάραξη με την τεράστια εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος, θα ήταν περισσότερο από σκόπιμη. Θα σήκωνε να τον πάμε και σηκωτό αν το αρνιόταν, πράγμα που δεν πιστεύουμε.

Αλλά αυτό ασφαλώς δεν αρκεί. Κακοί δρόμοι υπάρχουν και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Εκείνο που κάνει τη διαφορά είναι ότι ο δρόμος αυτός περνά και εξυπηρετεί μια περιοχή μεγάλου και άμεσου επενδυτικού ενδιαφέροντος. Απαραίτητη είναι λοιπόν η προβολή του κρίσιμου αυτού στοιχείου και ο εφοδιασμός του υπουργού με τον πίνακα τόσο των υφιστάμενων ξενοδοχιακών μονάδων όσο και κυρίως των προωθούμενων τουριστικών επενδύσεων στις περιοχές που εξυπηρετούνται από το Βόρειο και το Νότιο Οδικό Άξονα.

Ένα τέτοιο πίνακα είχε συντάξει ο ΟΑΣ, ο οποίος μπορεί να επικαιροποιηθεί.

Τον πίνακα αυτό είχα παραδώσει στον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υγείας (κο Κολέρη) θέλοντας να προβάλω την διάσταση του Νοσοκομείου Σητείας ως αναπτυξιακής υποδομής όταν τον επισκεφθήκαμε πριν από δύο χρόνια στο υπουργείο οι βουλευτές, οι δήμαρχοι και άλλοι εκπρόσωποι για τα προβλήματα των Νοσοκομείων του Νομού μας.

Ο Γενικός αξιολόγησε το στοιχείο αυτό ως το πολύ σημαντικότερο από όσα είχαν κατατεθεί. Όλοι σήμερα δέχονται ότι ο δρόμος για την έξοδο από την κρίση περνά μέσα από την ανάπτυξη, μέσα από τις επενδύσεις. Αυτές μόνο μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα της ανεργίας και της μετανάστευσης των νέων και να στηρίξουν τα Δημόσια Έσοδα, το Ασφαλιστικό σύστημα, το κοινωνικό κράτος και τόσα άλλα.

Η Ανατολική Κρήτη, τώρα με την ολοκλήρωση του Αεροδρομίου Σητείας εφόσον προωθηθούν και οι δρόμου που το εξυπηρετούν, μπορεί να αποτελέσει μια από τις πρώτες και δυναμικότερες εστίες οικονομικής ανάκαμψης της χώρας.

Είναι ευνόητο ότι η δρομολόγηση πτήσεων charters στο Αεροδρόμιο μας καθώς και η υλοποίηση νέων τουριστικών επενδύσεων στην περιοχή μπορούν να συμβάλουν αποφασιστικά στην παράλληλη μεγάλη ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού στον τόπο μας αφού και η πρόσβαση θα γίνει πολύ ευκολότερη και η σύγχρονη τουριστική τεχνογνωσία πολύ πλουσιότερη. Αλλά και ο προορισμός πολύ πιο γνωστός και μάλιστα ευφήμως (brand name) αφού οι σχεδιαζόμενες μονάδες είναι υψηλών κατηγοριών.

Βέβαια για την βιώσιμη και τη βέλτιστη ανάπτυξη του τόπου τόσο στον τουρισμό όσο και στους άλλους τομείς υπάρχουν κι άλλες προϋποθέσεις.Αυτές όμως δεν είναι του παρόντος.

Εκείνο που χρειάζεται τώρα είναι να προβάλομε και να διεκδικήσομε κατά τον αποτελεσματικότερο τρόπο μια βασική και θεμελιώδη προϋπόθεση που είναι η ταχεία προώθηση της κατασκευής και αναβάθμισης του Βόρειου και Νότιου Άξονα.

Δυστυχώς αυτό, η πιο αποτελεσματική δηλαδή διεκδίκηση της προώθησης των οδικών αξόνων, που ολοκληρώνουν το Αεροδρόμιο δεν μπορεί να γίνει τώρα πια.

Και τούτο γιατί δεν έγιναν και είναι πολύ αργά πια να γίνουν οι ενέργειες εκείνες που θα μπορούσαν να στηρίξουν αποφασιστικά τη διεκδίκηση αυτή.

Ποιες είναι οι ενέργειες αυτές;

Μια Μελέτη και μια Ημερίδα πρωτίστως.

Μια Μελέτη Αξιοποίησης-Ανάπτυξης του Αεροδρομίου Σητείας (πρωτίστως ως τουριστικής πύλης αλλά και παράλληλα ως υποδομής εμπορευματικών μεταφορών, γενικής και επιχειρηματικής αεροπορίας, αεραθλητισμού κ.α.) και

Μια Ημερίδα για το ρόλο και τις δυνατότητες του Αεροδρομίου Σητείας και της Ανατολικής Κρήτης ως μοχλών-εστιών ανάπτυξης και οικονομικής ανάκαμψης της χώρας.

Η Μελέτη είναι βέβαιο ότι θα τεκμηρίωνε πλήρως την ανάγκη ταχείας προώθησης των οδικών αξόνων για την ουσιαστική αξιοποίηση του Αεροδρομίου, ενώ η Ημερίδα θα συνέβαλε ιδιαίτερα στην ανάδειξη τόσο της ανάγκης αυτής όσο και των δυνατοτήτων του Αεροδρομίου Σητείας και των προωθούμενων επενδύσεων στην Ανατολική Κρήτη να συντελέσουν ιδιαίτερα στην οικονομική ανάκαμψη, πράγμα που είναι σήμερα η πιο επείγουσα ανάγκη και προτεραιότητα της χώρας.

Όταν τον περασμένο Φλεβάρη ο δήμαρχος κ. Πατεράκης κάλεσε σε σύσκεψη στο γραφείο του τους πρώην δημάρχους και τους εκπροσώπους της Περιηγητικής για να πούμε την άποψή μας για τα εγκαίνια του κτηρίου του Αεροσταθμού, που ήθελε, όπως είπε να κάμει πολύ σύντομα, ρώτησα: “Είναι έτοιμο το κτήριο και έχετε συνεννοηθεί την κυβέρνηση;”

Απάντησε ότι το κτήριο δεν είναι έτοιμο διότι δεν έχει καρέκλες κλπ. και ρώτησε: “Δηλαδή θα συνεννοηθούμε και την κυβέρνηση;!!”

Εξήγησα ότι είναι αδιανόητο να μην την καλέσομε αφού η πολιτεία έχει διαθέσει τόσο μεγάλα χρηματικά ποσά για την κατασκευή του και ότι αν δεν καλέσομε την κυβέρνηση απεμπολούμε μια

μοναδική ευκαιρία να προβάλουμε το αίτημα της προώθησης του Βόρειου και του Νότιου άξονα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με το Αεροδρόμιο.

Ο κ. Πατεράκης έδειξε ότι ενοχλήθηκε σφόδρα και έφερε τη συζήτηση σε άλλο θέμα, στην πινακίδα που πρέπει να τοποθετηθεί στο κτήριο!

Τώρα, 11 μήνες μετά, βλέπω ότι έχει προσκαλέσει στα εγκαίνια (που όπως έχει ανακοινωθεί θα γίνουν στις 13 του Γενάρη) τον υπουργό υποδομών κ. Σπίρτζη.

Χωρίς όμως, όπως προκύπτει, την προετοιμασία εκείνη που θα μας επέτρεπε να αξιοποιήσομε κατά τον αποτελεσματικότερο τρόπο την παρουσία του υπουργού. Κρίμα και πάλι.

Τουλάχιστον ας προετοιμαστούν όσα μπορεί να γίνουν τώρα πια, την τελευταία στιγμή.

-Μια σύσκεψη με την παρουσία του υπουργού στο δημαρχείο ή στο Αεροδρόμιο πριν από τα εγκαίνια.

-Μια επίσκεψη του υπουργού στο δρόμο Σητείας Μακρύ Γιαλού-Ιεράπετρας

-Ένα όσο γίνεται πιο τεκμηριωμένο υπόμνημα με τον πίνακα των προωθούμενων επενδύσεων γύρω από το Νότιο Άξονα αλλά και σε ολόκληρο το Νομό μας:

-Μεγάλη λαϊκή συμμετοχή στα εγκαίνια.

-Μεγάλη πολιτική στήριξη του αιτήματος για προώθηση του Νότιου και Βόρειου Άξονα, από τους βουλευτές και τα κόμματα, τους Δήμους, την Περιφέρεια, τις παραγωγικές τάξεις, τους τουριστικούς, επαγγελματικούς και άλλους φορείς του Νομού μας και της Κρήτης κ.α.

Το Αεροδρόμιο Σητείας και η Ιστορία του είναι μια υπόθεση πολύ σύνθετη και πολύ μακρά– κρατά ήδη 50 χρόνια!….Και ανέκαθεν πολύ δύσκολη. Πολύ περισσότερο σήμερα που η Ευρωπαϊκή πολιτική είναι κατά των πολλών και μικρών Αεροδρομίων.

Ας μην ξεχνάμε ότι ο επίτροπος περιφερειακής πολιτικής τη Ε.Ε. κ.Χάαν σε ημερίδα που έγινε στο Ηράκλειο πριν από 2 χρόνια (11.12.2013) διερωτήθηκε – και επιχειρηματολόγησε – σε υψηλούς τόνους, αν η Κρήτη χρειάζεται περισσότερα του ενός ή το πολύ 2 αεροδρόμια.

(Σχετικό είναι το άρθρο μου με τίτλο «Το Αεροδρόμιο Σητείας, οι Υποδομές και η νέα προγραμματική περίοδος», Νέα Επαρχία και Πατρίς Ηρακλείου, 17-12-13) με το οποίο – και όχι μόνο – προσπάθησα να αποδείξω την άγνοια των συνθηκών της Κρήτης που είχε ο κ. Χάαν και να αποκρούσω τις απόψεις και την επιχειρηματολογία του.

Δεν είναι καιρός λοιπόν ούτε τώρα, περισσότερο μάλιστα από άλλοτε, να απεμπολούμε ή να χαντακώνομε ευκαιρίες στήριξης του Αεροδρομίου και των αναπόσπαστων υποδομών εξυπηρέτησής του.

Ας γίνει λοιπόν έστω τώρα, την τελευταία στιγμή, ότι μπορεί να γίνει.

Ωστόσο η πολύ σύνθετη, μακρά και δύσκολη υπόθεση του Αεροδρομίου Σητείας παραμένει ανοιχτή.

Αλλά γι’ αυτά άλλοτε.

*Ο Νίκος Πετράκης είναι εμπειρογνώμων της Ε.Ε. για την τοπική ανάπτυξη, πρώην δήμαρχος Σητείας

Κατηγορία : ΑΠΟΨΕΙΣ


Τελευταία Νέα
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ ΣΗΤΕΙΑΣ
ΣΗΤΕΙΑ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ ΣΗΤΕΙΑΣ
Διαδικτυακή ομιλία από τη σελίδα μας «Στέγη Βιτσέντζος Κορνάρος»
ΣΗΤΕΙΑ
Διαδικτυακή ομιλία από τη σελίδα μας «Στέγη Βιτσέντζος Κορνάρος»
ΕΓΚΡΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ 02 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ Π. Ε. ΛΑΣΙΘΙΟΥ
ΛΑΣΙΘΙ
ΕΓΚΡΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ 02 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ Π. Ε. ΛΑΣΙΘΙΟΥ
Η Περιφέρεια Κρήτης οργανώνει διαδικτυακή εκδήλωση για την «Διεθνή Ημέρα Εθελοντισμού για την Κοινωνική και Οικονομική Ανάπτυξη» το Σάββατο 5 Δεκεμβρίου
ΚΡΗΤΗ
Η Περιφέρεια Κρήτης οργανώνει διαδικτυακή εκδήλωση για την «Διεθνή Ημέρα Εθελοντισμού για την Κοινωνική και Οικονομική Ανάπτυξη» το Σάββατο 5 Δεκεμβρίου
Τιμήθηκε στα Χανιά η 107η επέτειος της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα
ΚΡΗΤΗ
Τιμήθηκε στα Χανιά η 107η επέτειος της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα
ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ της Π.Ε. Λασιθίου για τα δειγματοληπτικά τεστ covid στους εργαζόμενους της
ΛΑΣΙΘΙ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ της Π.Ε. Λασιθίου για τα δειγματοληπτικά τεστ covid στους εργαζόμενους της
H “Μαϊμουνόσκαλα”
ΑΠΟΨΕΙΣ
H “Μαϊμουνόσκαλα”
Διαδικτυακή συμμετοχή του Γεωπάρκου της Σητείας στο 3ημερο Β2Β workshop εναλλακτικού τουρισμού στο Βέλγιο
ΣΗΤΕΙΑ
Διαδικτυακή συμμετοχή του Γεωπάρκου της Σητείας στο 3ημερο Β2Β workshop εναλλακτικού τουρισμού στο Βέλγιο
1 κρούσμα στο Νομό Λασιθίου από covid19
ΛΑΣΙΘΙ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
1 κρούσμα στο Νομό Λασιθίου από covid19
Οριστική απόρριψη της προσφυγής του Δήμου Ιεράπετρας από το συμβούλιο της επικρατείας για την υπόθεση 4 των κοινοτήτων που εντάχθηκαν στο δήμο Σητείας
ΣΗΤΕΙΑ
Οριστική απόρριψη της προσφυγής του Δήμου Ιεράπετρας από το συμβούλιο της επικρατείας για την υπόθεση 4 των κοινοτήτων που εντάχθηκαν στο δήμο Σητείας