«Σητεία πόλη ελαιολάδου»–Προτάσεις

108 Προβολές

Στα πλαίσια της πρόσκλησης εκ μέρους του δήμου Σητείας στις 14/2/18 για κατάθεση προτάσεων με στόχο η «Σητεία πόλη του ελαιολάδου».
Ο τίτλος της διαφημιστικής καμπάνιας θα ήταν προτιμότερο κατά την γνώμη μου να ονομαστεί:
«Σητεία πύλη του ελαιολάδου» ώστε να συμπεριλάβει γενικότερα την περιοχή Σητείας.
Τα παρακάτω αποτελούν ενδεικτική πρόταση για τις περισσότερες τοπικές κοινότητες του δήμου μας και της πόλης της Σητείας. Εδώ παρουσιάζω την κοινότητα της Ζάκρου.
Η παρουσία της ελιάς ως τελετουργικό αλλά και διατροφικό προϊόν στην Ζάκρο έχει ιστορία από τα Μινωικά χρόνια. Το αποδεικνύει το πήλινο κύπελλο με τις ελιές που ανασύρθηκε από τον αρχαιολόγο κ.Σακελαράκη χρόνια πριν στο ανάκτορο της Ζάκρου, καθώς και οι πήλινοι αμφορείς ως αποθηκευτικοί χώροι λαδιού βοηθώντας την εμπορία λαδιού με γείτονες χώρες.
Τα 260.000 ελαιόδεντρα ποικιλίας κορωνέικη, ποτιζόμενα από τις πηγές της Ζάκρου, οι ήπιες κλιματολογικές συνθήκες και οι σύγχρονες μέθοδοι έκθλιψης, παρέχουν ένα ελαιόλαδο με προστατευμένη ονομασία προέλευσης ΠΟΠ ,υψηλών οργανοληπτικών και χημικών χαρακτηριστικών.
Στόχος η προώθησή του στην αγορά τυποποιημένο και όχι χύμα.
Η ευρύτερη περιοχή της Σητείας προσελκύει μεγάλο αριθμό επισκεπτών τους οποίους μπορεί να αξιοποιήσει η ένωση Σητείας-εδώ της Ζάκρου- σε συνεργασία με τους συλλόγους τουρισμού και τους Πολιτιστικούς συλλόγους την τουριστική περίοδο, κάνοντας τους γνωστό το χρυσό υγρό του τόπου μας με τον αμεσότερο τρόπο.
Η ξενάγηση του επισκέπτη θα μπορούσε να ξεκινήσει από μια βόλτα στο κέντρο του χωριού, στο Μουσείο νερού και υδροκίνησης, γυρνώντας πίσω στο χρόνο, τότε που οι νερόμυλοι της Ζάκρου λειτουργούσαν ως μικρή βιομηχανία αξιοποιώντας την δύναμη του νερού, κινώντας μηχανικά τις μυλόπετρες, οι οποίες πολτοποιούσαν τις ελιές και έπειτα γνωριμία με το παλαιό πιεστήριο με τους μποξάδες που διαχώριζε τα στερεά από τα υγρά συστατικά του πολτού ελιάς.
Θεωρείται αναγκαία η ύπαρξη έντυπου ενημερωτικού υλικού, σχετικό με την ιστορία τα αξιοθέατα και τα προϊόντα της Ζάκρου σε διάφορες γλώσσες.
Στο σύγχρονο εργοστάσιο παραγωγής ελαιολάδου της Ζάκρου, είναι απαραίτητο να παραμείνει επισκέψιμος ο χώρος του σύγχρονου ελαιοτριβείου ώστε ο επισκέπτης να έχει την ευκαιρία να δει πώς καταλήγει η ελιά να γίνει ελαιόλαδο με την νέα τεχνολογία(έστω θεωρητικά το καλοκαίρι).
Σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο του ελαιοτριβείου εξοπλισμένο με προτζέκτορα, θα μπορούσε να γίνει παρουσίαση φωτογραφικού υλικού σχετικό με την συγκομιδή της ελιάς από παρελθόν στο παρόν αλλά και βίντεο, προβάλλοντας την ελιά ως παράγοντα ανάπτυξης του τόπου μας.
Απαραίτητη η παρουσίαση επίσης της διατροφικής αξίας του ελαιολάδου αναφέροντας τους επιστημονικούς λόγους που οφείλουμε όλοι να βάλουμε μονάχα ελαιόλαδο στην διατροφή μας και να απορρίψουμε όλες τις άλλες λιπαρές ύλες.
Καλό θα ήταν να τονιστεί η αξία του σαπουνιού κατασκευασμένο από έξτρα παρθένο ελαιόλαδο(η Σητεία ήδη διαθέτει μικροπαραγωγούς) και τα παράγωγα της ελιάς όπως η πυρήνα της για ενέργεια και τα ελαιόφυλλα ως τροφή γα τα ζώα.
Η ξενάγηση μπορεί να ολοκληρωθεί με ενημέρωση της σωστής αποθήκευσης λαδιού σε δεξαμενές με άζωτο, της τυποποίησης του λαδιού και με γευσιγνωσία ελαιολάδου, με κέρασμα παξιμάδι ,ελαιόλαδο-ελιές και με παραδοσιακά Ζακρίτικα γλυκά.
Από την προσπάθεια αυτή θα προκύψουν αφενός μεν νέοι πελάτες -καταναλωτές ελαιολάδου από όλον τον κόσμο οι οποίοι θα αποτελέσουν τους πρεσβευτές της αξίας του προϊόντος μας στο εξωτερικό –διαφήμιση mouth to mouth- αφετέρου δε πολλές νέες θέσεις εργασίας σε τοπικό επίπεδο, στηρίζοντας έτσι την βιώσιμη ανάπτυξη.
Αυτή η ξενάγηση θα μπορούσε να γίνεται συστηματικά με πρόγραμμα ή να αποτελέσει μέρος ενός διήμερου θερινό φεστιβάλ με αφιέρωμα στην ελιά, όπου μαζί με άλλες εκδηλώσεις π.χ μουσικές, χορευτικές, γαστρονομικές, που θα προβάλλουν γενικότερα την ιδιαίτερη πολιτιστική μας κληρονομιά.
Τα μικρά και μεγάλα ξενοδοχεία ας αφιερώσουν έναν χώρο εκθετήριο, όπου θα υπάρχει το τυποποιημένο ελαιόλαδο της περιοχής με έντυπο υλικό. Επίσης θα μπορούν να οργανώνουν σεμινάρια γευσιγνωσίας γαστρονομίας και γκρουπ με στόχο την συμμετοχή στην συγκομιδή της ελιάς -γνωριμία της παραγωγής του λαδιού.
Η συμμετοχική διαδικασία του επισκέπτη, αποτελεί έναν από τους πιο επιτυχημένους τρόπους γνωριμίας και προώθησης των τοπικών προϊόντων. Δημιουργεί ανεπανάληπτες εμπειρίες στον ταξιδιώτη και δραστηριοποιούν όλες τις αισθήσεις.
Έτσι μπορεί να παραταθεί η τουριστική περίοδος με ταυτόχρονο όφελος του αγροδιατροφικού τομέα.
Το ελαιόλαδο μπορεί να συμπεριληφθεί στο πρωινό των ξενοδοχείων, στις σαλάτες, και στα γλυκά όπως επίσης και στα γεύματα, αναβαθμίζοντας την διατροφική ποιότητα.
Τα εστιατόρια της περιοχής μας ας προσφέρουν τυποποιημένο ελαιόλαδο στο τραπέζι τους και να ενημερώνουν τον πελάτη πού μπορεί να το αγοράσει. Αν χρησιμοποιούν ελαιόλαδο στο μαγείρεμα, ας το αναρτήσουν στα διαφημιστικά τους. Θα αποτελέσει συγκριτικό πλεονέκτημα της επιχείρησης ,έναντι του γρήγορου και χαμηλής ποιότητας φαγητού.
Το Γεωπάρκο Σητείας υπό την Ουνέσκο, υμνώντας το φυσικό περιβάλλον και την πολιτισμική μας κληρονομιά αποτελεί ένα πολύ δυνατό brand name στην έκταση του οποίου παράγονται πολλά εκλεκτά ελαιόλαδα. Το σήμα του Γεωπάρκου Σητείας μπορούν να αξιοποιήσουν οι συνεταιρισμοί στα διαφημιστικά τους φυλλάδια ώστε να προωθηθεί το ελαιόλαδο σε εκθέσεις των Ευρωπαϊκών και παγκόσμιων γεωπάρκων όπως επίσης να συνεργαστούν σε δραστηριότητες του Γεωπάρκου ως χορηγοί δημιουργώντας αμφίδρομα οφέλη.
Απαραίτητες οι καταχωρήσεις σε έντυπα και ραδιοφωνικές ή τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Διαφημιστικά emails μαζικής αποστολής, είδη όπως μπρελόκ, πιάτα, χάρτινα τραπεζομάντηλα, ημερολόγια με τον λογότυπο του λαδιού.
Συσκευασμένες μικρές συσκευασίες ελαιολάδου ως αποχαιρετιστήρια δώρα σε επισκέπτες, σε εκθέσεις, σε αρχαιολογικούς χώρους, σε μουσεία.
Φιλοξενία διάσημων σεφ ή δημοσιογράφων του εσωτερικού- εξωτερικού σε περιοδικά διατροφής.
Άρθρα σε περιοδικά αφιερωμένα στην υγιεινή διατροφή και δίαιτα.
Συνεργασία με το ΤΕΙ διατροφής Σητείας, για επιστημονική υποστήριξη.
Προώθηση βιβλίων σχετικά με την κρητική διατροφή , με το ελαιόλαδο και με την ελιά γενικότερα(αξιόλογο το λεύκωμα του κ. Μανώλη Τσαντάκη για τις αιωνόβιες ελιές της Κρήτης).
Η συμμετοχή σε εκθέσεις του εσωτερικού και εξωτερικού φέρει πολλούς πελάτες χονδρικής σε τυποποιημένο ελαιόλαδο και δίνει ισχυρά κίνητρα. Υπάρχουν επιδοτούμενα προγράμματα προώθησης προϊόντων τα οποία οι συνεταιρισμοί μπορούν να αξιοποιήσουν.
Ας κάνουν οι συνεταιρισμοί αυστηρή κριτική στις πρωτοβουλίες που έχουν πάρει και ας κάνουν μια νέα αρχή. Ας προβληματιστούμε γιατί ο ιδιωτικός τομέας είναι επικερδής και να αλλάξουμε αντίληψη και σε σχέση με την βελτίωση του τρόπου καλλιέργειας και συγκομιδής της ελιάς αλλά και σε σχέση με τον σχεδιασμό προώθησης του ελαιολάδου.
Σε μια παγκόσμια αγορά λαδιού επιτυγχάνει όχι απαραίτητα αυτός που διαθέτει την κάλλιστη ποιότητα αλλά ο καλύτερα ενημερωμένος με τις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς και αυτός που διαθέτει μεγαλύτερα κονδύλια διαφήμισης. Αν εμείς κατέχουμε τα προηγούμενα μαζί με την άριστη ποιότητα το μέλλον είναι ελπιδοφόρο.
Δεν αρκεί δυστυχώς να διαλαλούμε ότι παράγουμε ένα από τα καλύτερα ελαιόλαδα του κόσμου με πολλαπλούς τίτλους. Πρέπει να μάθει η παγκόσμια αγορά με ταχείς τρόπους ότι το διαθέτουμε και αυτό απαιτεί χρήμα, χρόνο, σωστό σχεδιασμό και όραμα .
Στέλλα Αϊλαμάκη
Δημοτική σύμβουλος ενωτικής αγωνιστικής κίνησης της μείζονος αντιπολίτευσης Σητείας
Ιδιοκτήτρια παραδοσιακών ξενώνων στην Κάτω Ζάκρο Σητείας

Κατηγορία : ΑΠΟΨΕΙΣ


Τελευταία Νέα