Ο δρόμος των πανελλαδικών εξετάσεων, τ’ αποτελέσματα οι χαρές και οι αγωνίες

167 Προβολές

Μετά από 10 και πλέον χρόνια εκπαιδευτικός σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια είμαι βέβαιος ότι κάθε χρόνος είναι διαφορετικός. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι εκτός από τα πρόσωπα των μαθητών που αλλάζουν τα άλλα μένουν ίδια, κι ίσως να δείχνει έτσι, η αλήθεια όμως είναι κάπως διαφορετική. Κάθε χρόνο το σχολικό έτος ξεκινά με την ίδια ένταση στα πρόσωπα των μαθητών της Γ’ Λυκείου, όλοι οι μαθητές πιστεύουν ότι κρίνεται το μέλλον τους, ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ρώσικη ρουλέτα που δεν έχει δεύτερη ευκαιρία για την επαγγελματική και εν γενεί συνολική τους αποκατάσταση. Ίσως αυτό να είναι και το μόνο κοινό κάθε σχολικού έτους, στην ουσία όμως οι μαθητές, οι γονείς και καμιά φορά και οι φροντιστές των μαθητών ξεχνούν ότι κάθε αγώνας είναι διαφορετικός. Είναι μια προπόνηση που οδηγεί απλά σε μια εξέταση 3 ωρών και τίποτα περισσότερο. Ούτε η ζωή των μαθητών κρίνεται ούτε η συνολική τους αποκατάσταση, είναι απλά ένα σχολικό έτος, ένα χαρούμενο σχολικό έτος που οδηγεί στο τέλος της μαθητικής ζωής κι είναι η αρχή για την πραγματική ζωή.

Αρχή σχολικού έτους, μόνη συμβουλή: “Φροντίστε αυτή η χρονιά να σας μείνει αξέχαστη…” και τότε βλέπεις την απορία ζωγραφισμένη στα πρόσωπα των μαθητών, μετά η πρώτη ενστικτώδη αντίδραση στο λόγο του δασκάλου…: “μα κρίνεται το μέλλον μας”… Εκεί η απάντηση διαφέρει από χρόνο σε χρόνο, μαθητή με το μαθητή, πολλές φορές δεν απαντάς καν, δεν υπάρχει λόγος, η ένταση από το σπίτι και τις προσδοκίες των γονέων, η πίεση του φροντιστηρίου που προσβλέπει στην επιτυχία κι έχει πληρωθεί για να κάνει καλά τη δουλειά του κι ένα σχολείο που σου ζητά να δώσεις τον καλύτερο εαυτό σου. Τότε ξεχνάς ότι είσαι δάσκαλος, μάλλον ψυχολόγος ή τέλος πάντων ο βράχος για να ξεσπάσει η οργή, το πείσμα και η αγωνία του μαθητή.

Κάθε χρόνο καινούρια επιχειρήματα για να πείσεις το μαθητή για την αξία αυτής της τελευταίας χρονιάς στο σχολείο, κάθε χρόνο καινούρια ευκαιρία να αποδείξεις ότι το σχολείο είναι εκεί για να προσφέρει κοινωνικοποίηση, αξιακό περιεχόμενο στη ζωή μα πάνω απ’ όλα την ευκαιρία να μάθεις, να κερδίσεις τη γνώση. Τη γενική γνώση, αυτή που στο πανεπιστήμιο, στην εκπαίδευση μα πάνω απ’ όλα στην ίδια τη ζωή θα δώσει το πλεονέκτημα.

Κάθε χρόνο αλλάζουν οι μαθητές, αλλάζει η κοινωνία και η ένταση των πανελλαδικών εξετάσεων, που δε αλλάζει, πρέπει να χωρέσει μέσα σ’ αυτές τις αλλαγές. Απέναντί σου ένας μαθητής 17, 18 χρόνων που πρέπει να επιλέξει τι θα κάνει στο υπόλοιπο της ζωής του. Οι περισσότεροι καν δεν ξέρουν… κι είναι λογικό. Γιατί να ξέρει ένας 18χρονος τι θα κάνει στο υπόλοιπο του βίου του; Κι όμως οι εξετάσεις είναι εκεί και η μόνιμη επωδός “κρίνεται το μέλλον μου” δαμόκλειος σπάθη στα κεφάλια των μαθητών.

Κάπου κάπου τις συζητήσεις διακόπτει το ζήτημα της πενθήμερης εκδρομής… τότε όλοι ή σχεδόν όλοι, ανασαίνουν, τελικά υπάρχει φως στο τούνελ θα πάμε εκδρομή… που θα πάμε όμως; Πόσο θα στοιχίσει; Οι καιροί αλλάζουν, η κρίση όλο και περισσότερο βαθαίνει και αποκλείει μαθητές από αυτή τη δυνατότητα, από την άλλη μήπως η εκδρομή μου περιορίσει το διάβασμα; Άντε να βρεις καινούρια επιχειρήματα για να τον πείσεις ότι ούτε οι εξετάσεις σου θα επηρεαστούν ούτε το μέλλον σου έχει σκοπό να αλλάξει επειδή θα πας εκδρομή. Εξάλλου οι μαθητές που δεν πηγαίνουν εκδρομή συνήθως δεν επιτυγχάνουν στην πρώτη τους επιλογή. Η εκδρομή τελικά θα γίνει ορόσημο.

Μετά πάλι τα ίδια, ο μαραθώνιος της προπόνησης θα μετατραπεί σε αγώνας ταχύτητας να προλάβεις, οι απουσίες θα ξεκινήσουν γιατί ο ύπνος είναι λίγος και τα φροντιστήρια πιέζουν ακόμα περισσότερο, τότε που ο κόμπος φτάνει στο χτένι είναι κι ο καιρός να σκεφτείς τι θα κάνεις; Τα όνειρα πρέπει να γίνουν πραγματικότητα, όμως ο βραχνάς ακόμα να τελειώσει, το σχολείο γίνεται ο Γολγοθάς δίχως τέλος, σταύρωση που δεν έχει σύντομα ανάσταση, τουλάχιστον τριήμερη (για να θυμηθώ ότι διδάσκω για τη θρησκεία). Οι πανελλαδικές εξετάσεις έπονται πλέον, πριν νέα θέματα που πρέπει να ετοιμάσεις, ή ύλη που φέτος παραλείπεται, ύλη που δε δίδαξες πέρσι αλλά δίδαξες φέτος, ο μαθητής που θέλει το καλό απολυτήριο, ο μαθητής που δεν ενδιαφέρεται για το απολυτήριο, οι γονείς δυναμικοί ή μη θεατές του παρασκηνίου που ζουν το δικό τους μαρτύριο (ψυχολογικό, συναισθηματικό και βέβαια οικονομικό).

Τ’ αποτελέσματα βγήκαν! Αν δεις πολλούς να κλαίνε σημαίνει ότι τα θέματα ήταν δύσκολα άρα μάλλον οι βάσεις θα πέσουν και τότε θα δεις χαρούμενα πρόσωπα το Σεπτέμβριο, όπως εύστοχα παρατήρησε ο παλιός συνάδελφος πριν χρόνια και κάθε χρόνο επιβεβαιώνεται, εξάλλου οι θέσεις για το πανεπιστήμιο είναι συγκεκριμένες αν τα θέματα είναι εύκολα οι βάσεις θα ανέβουν, αν είναι δύσκολα θα πέσουν… άλλες λύσεις δεν υπάρχουν. Κι αφού ανακοινωθούν τα αποτελέσματα κάποιοι σε ρωτούν τη γνώμη σου για τις σχολές, κυρίως γονείς κι εσύ τι να πεις; Παλαιότερα λέγαμε κάτι, τώρα πια τίποτα, οι συμβουλές είναι περιττές, η οικονομική κρίση δεν επιτρέπει προβλέψεις, σιγοψιθυρίζεις απλά: “ας κάνει ότι αγαπά περισσότερο”, εξάλλου αυτός θα πρέπει να πάρει την ευθύνη της ζωής του.

Τέλη Αυγούστου και ξαφνικά ανακοινώνεται ότι βγαίνουν αποτελέσματα, πρόσωπα κατά κύριο λόγο χαρούμενα, κάποια όχι και τόσο και κάποια άλλα… ξέρουν τι έχει γίνει από πριν. Τότε ο μαθητής είναι μακριά συνήθως του εκφράζεις τη χαρά σου αν είστε φίλοι στο Facebook, κάποιους θα δεις στο δρόμο, αν ζεις φυσικά σε μικρή επαρχιακή πόλη και κάποιους ίσως να τους δεις μετά από πολλά χρόνια, κι ίσως να μην τους γνωρίσεις. Πάντως χαίρεσαι όταν βλέπεις το μαθητή να πετυχαίνει στη σχολή της επιλογής του, χαίρεσαι περισσότερο όταν εσύ έχεις κάνει κάτι… μικρό ίσως, που τον βοήθησε σ’ αυτό, λυπάσαι όταν ο μαθητής σου δεν πέτυχε ή ξέφυγε από το στόχο, ή πέρασε σε σχολή ξένη των εδιαφερόντων του.

Σας φαίνεται ότι κάθε χρόνο συμβαίνουν τα ίδια; Κι όμως κάθε χρόνο τα πρόσωπα είναι μοναδικά. Κάθε χρόνος η χώρα μας είναι διαφορετική και οι ανάγκες διαφορετικές, το ίδιο το σχολείο αλλάξει. Μπορεί να αλλάζει και η ύλη, σίγουρα αλλάζει η ανάγκη που έχει κάθε μαθητής να ζήσει τη Γ’ Λυκείου.

Άλλη μια σχολική ή ακαδημαϊκή χρονιά ξεκινά, οι μαθητές θα ζήσουν ξανά το δρόμο των Πανελληνίων και οι φοιτητές μας θα πάρουν το δρόμο για την πόλη της επιτυχίας τους αν δεν τον έχουν πάρει ήδη, κάποιοι ίσως έρθουν στον Αγιασμό την πρώτη μέρα του σχολικού έτους, προτελευταίος χαιρετισμός μιας ζωής που μισείς και αγαπάς ή τουλάχιστον νοσταλγείς. Μόνη μου επιθυμία; Καλές σπουδές και να επιστρέψουν με τη ικανοποίηση της φοιτητικής βιοτής.

Δρ. Γιώργος Τσικαλάκης
Εκπαιδευτικός Μ.Ε.

Κατηγορία : ΑΠΟΨΕΙΣ


Τελευταία Νέα
Εκστρατεία στήριξης του κρητικού κρασιού
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
Εκστρατεία στήριξης του κρητικού κρασιού
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940
ΛΑΣΙΘΙ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940
Με την συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης διαδικτυακή ενημερωτική εκδήλωση του Συλλόγου Ρευματοπαθών Κρήτης
ΚΡΗΤΗ
Με την συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης διαδικτυακή ενημερωτική εκδήλωση του Συλλόγου Ρευματοπαθών Κρήτης
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕKΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΛΑΣΙΘΙΟΥ – ΣΥΝ.Ε.Κ.  «Όχι στον ευτελισμό της Δημοκρατίας
ΛΑΣΙΘΙ
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕKΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΛΑΣΙΘΙΟΥ – ΣΥΝ.Ε.Κ. «Όχι στον ευτελισμό της Δημοκρατίας
Ανακοίνωση του Προέδρου της ΕΑΣΥ Λασιθίου για τη γιορτή του Αγίου Αρτεμίου
ΛΑΣΙΘΙ
Ανακοίνωση του Προέδρου της ΕΑΣΥ Λασιθίου για τη γιορτή του Αγίου Αρτεμίου
Ζητούν την παρέμβαση του Πρωθυπουργού για τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες
ΣΗΤΕΙΑ
Ζητούν την παρέμβαση του Πρωθυπουργού για τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες
Δύο νέες παιδικές χαρές παραδόθηκαν στο Ορεινό
ΛΑΣΙΘΙ
Δύο νέες παιδικές χαρές παραδόθηκαν στο Ορεινό
Τα έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως προειδοποιούν οι μετεωρολόγοι, θα συνεχιστούν
ΚΡΗΤΗ
Τα έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως προειδοποιούν οι μετεωρολόγοι, θα συνεχιστούν
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ Αγροτικού Συνεταιρισμού ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΑΔΩΝ
ΣΗΤΕΙΑ
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ Αγροτικού Συνεταιρισμού ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΑΔΩΝ
Επίσκεψη Υφυπουργού Τουρισμού, Μάνου Κόνσολα, στην Κρήτη
ΛΑΣΙΘΙ
Επίσκεψη Υφυπουργού Τουρισμού, Μάνου Κόνσολα, στην Κρήτη