ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ Η χωροθέτηση του

1092 Προβολές

Η τουριστική περίοδος ξεκινά και βρίσκει το αεροδρόμιο Σητείας ολοκληρωμένο, αναβαθμισμένο, με στόχο να γίνει ο στυλοβάτης της ανάπτυξης του τόπου. Ωστόσο, όπως κάθε έργο υποδομής, έτσι και το αεροδρόμιο, δεν είναι παρά ένας κρίκος στην αλυσίδα της οικονομίας….
Στην εφημερίδα σας (30/3/2016) υπό τον τίτλο «Στο σφυρί το αεροδρόμιο Σητείας….», αναδημοσιεύσατε (από την “Real News”) άρθρο αναφερόμενο σ’ ένα (δεύτερο) πακέτο 22 αεροδρομίων της χώρας – μεταξύ αυτών και της Σητείας – που ετοιμάζεται να παραχωρηθεί σε ιδιωτική εταιρεία προς εκμετάλλευση. Σχετικά με το θέμα του αεροδρομίου, στην από 4-1-16 επιστολή του, ο εμπειρογνώμονας και πρώην δήμαρχος κ. Ν. Πετράκης, εκφράζει αμφιβολίες για το αν στην Ανατολική Κρήτη είμαστε σε θέση υπό τις παρούσες συνθήκες (χαμηλό δυναμικό ξενοδοχειακών κλινών και κακή κατάσταση δρόμων), ν’ αξιοποιήσουμε τις μεγάλες δυνατότητες που μας προσφέρει το μεγάλο αυτό έργο. Γράφει, θα χρειάζονταν (στην περιοχή Σητείας –Ιεράπετρας) ακόμα πολλές χιλιάδες κλίνες και πολλά χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομων να κατασκευασθούν, προκειμένου να ξεπεραστεί η παρούσα κατάσταση. Στην ίδια επιστολή αναφέρει ακόμα ότι η Ευρωπαϊκή πολιτική δεν ευνοεί τα πολλά και μικρά αεροδρόμια (ειδήμονες της υπολογίζουν ότι για την Κρήτη ολόκληρη θα αρκούσαν μόνον ένα ή δύο (το πολύ) αεροδρόμια)…..
Τα παραπάνω δημοσιεύματα δημιουργούν ή αναζωπυρώνουν προβληματισμούς και μου έδωσαν το έναυσμα να διατυπώσω και τους δικούς μου, παρακάτω:
Η μη ολοκλήρωση των (από πολλές δεκαετίες σχεδιασμένων, αρξαμένων και τώρα, φυσικά, μερικώς ξεπερασμένων τεχνικά) οδικών έργων καθώς και η ανυπαρξία νέων τουριστικών επενδύσεων στην περιοχή, {πλην ίσως αυτής στη μονή Τοπλού (*), για την οποίαν εξεδόθη πρόσφατα σχετικό Π.Δ.}, διατηρούν σε χαμηλό επίπεδο την χρησιμοποίηση του αεροδρομίου Σητείας προς το παρόν, όπως επισημαίνεται και στην παραπάνω επιστολή που ανέφερα. Πολύ σωστά, χωρίς καμία αμφιβολία. Όμως πόσο σύντομα αυτές οι δύο αιτίες μπορούν να αμβλυνθούν (Απίθανο ποτέ να πάψουν να υπάρχουν, εκτός και αν κατακλειστούμε από επενδυτική «πλημμυρίδα»), λογαριάζοντας τους σημερινούς ρυθμούς υλοποίησης τους, σε συνδυασμό με την «γενικότερη κρίση» που υπάρχει στην χώρα και τις προοπτικές ξεπεράσματος της; Μετά, η είδηση για την ιδιωτικοποίηση ενός δεύτερου πακέτου αεροδρομίων ήταν αναμενόμενη, αφού είναι αποφασισμένο όλα τα αεροδρόμια της χώρας να χάσουν τον Δημόσιο χαρακτήρα τους, ακόμα και αυτά της κατηγορίας άγονων γραμμών. Σχετικά με την άποψη των Ευρωπαίων (που εγκρίνουν και τις πιστώσεις) για λίγα (και μεγάλα αναγκαίως) αεροδρόμια – μόνον 1 ή 2 στην Κρήτη -…. μα είναι γνωστό ότι στην σύμβαση του αεροδρομίου των Σπάτων υπάρχει όρος να μην κατασκευαστεί άλλο σε απόσταση μικρότερη των 100 μιλίων και με βάση το όρο αυτό, το μόνο αποδεκτό ως πολιτικό αεροδρόμιο σ’ ολόκληρη την Πελοπόννησο, είναι αυτό της Καλαμάτας! (Άραξος – Ανδραβίδα είναι στρατιωτικά)…..
Να επανέλθω στο αεροδρόμιο Σητείας: Εγγενή του προβλήματα, πέραν των πιο πάνω εξωγενών, προστίθενται στις αιτίες μιας -απευκταίας- επίφοβης χαμηλής αξιοποίησης του: Ο ζωτικός του χώρος, είναι περιορισμένος, χωρίς δυνατότητες επαύξησης και για την «βιωσιμότητα» του (όπου ο τουριστικός παράγων είναι ο πιο σημαντικός, αλλά και οι μεταφορές αγροτικών προϊόντων), οφείλει να εξυπηρετεί όχι μόνον την Σητεία, αλλά και την Ιεράπετρα (τις ευρύτερες περιοχές τους). Ωστόσο, η τελείως έκκεντρη θέση του αεροδρομίου πάνω στον άξονα των πιο πάνω δύο πόλεων που υποτίθεται (και φιλοδοξεί να) εξυπηρετεί, επιτρέπει στην «Νύμφη του Λιβυκού πελάγους» (τουλάχιστον για όσο ακόμα καιρό η κατάσταση των δρόμων είναι κακή) να διατηρεί εναλλακτική επιλογή: Αυτήν του αεροδρομίου Ηρακλείου (μελλοντικά Καστελίου).
Έτσι σήμερα (και για αρκετά ακόμα χρόνια), η εκ του ασφαλούς «εμβέλεια» του αεροδρομίου Σητείας εξικνείται λίγο δυτικότερα του Κουτσουρά, περίπου όπου τα ιστορικά όρια της πάλαι ποτέ επαρχίας Σητείας. Η πόλη Ιεράπετρα, οι περί αυτήν ξενοδοχειακές μονάδες και ένας μεγάλος όγκος εμπορευματικών μεταφορών, έχουν λόγους, όχι αμελητέους, να στρέφονται προς το αεροδρόμιο Ηρακλείου. Προπαντός διότι εκεί αναζητούν και βρίσκουν ναύλα φθηνότερα. Επίσης, η διαδρομή προς το Ηράκλειο κρίνεται (πάντα για το «γε νυν έχον») ομαλότερη και πιο οικεία γι’ αυτούς, παρ’ ότι μακρύτερη. Οι πτήσεις πολύ συχνότερες, σε περισσότερους προορισμούς, με μεγαλύτερα αεροσκάφη πολλών εταιριών κλπ. Από τέτοιες και άλλες συγκρίσεις (**) το νέο μας αεροδρόμιο χάνει «δυνάμει» πελάτες.
Σε τελευταία ανάλυση, η επιτυχία κάθε φορά (η «καλή τουριστική σεζόν») για το αεροδρόμιο Σητείας θα εξαρτάται από το πλήθος των συμβάσεων (για πτήσεις Charters βασικά), από τις «χρονοθυρίδες», που θα κατορθώνει να εξασφαλίζει, προσφέροντας, οπωσδήποτε, ανταγωνιστικούς οικονομικά όρους. Ο τζίρος της διακίνησης των μυριάδων επισκεπτών της Κρήτης είναι τεράστιος. Οι προοπτικές, όπως και τα συμφέροντα και οι ανταγωνισμοί το ίδιο. Σ’ αυτό το περιβάλλον, το νέο μας αεροδρόμιο ανοίγει τα φτερά του και διεκδικεί το, ως από τα γεωγραφικά του δεδομένα, μερίδιο που δικαιούται, που του αναλογεί (***).
Τάκης Γιαβής
Υ. Γ.
(*) Για την επένδυση της Minoan Group στην περιοχή του Κάβο Σίδερο, σε επιστολή μου στην εφημερίδα σας τον Μάιο πέρυσι, είχα διατυπώσει (και διατηρώ) σοβαρές επιφυλάξεις: Τις γνωστές περιβαλλοντολογικές, την δυσαναλογία του μεγέθους και αξίας της προσφερόμενης γης, ως προς το ύψος της επένδυσης κ.α.….
(**) Υπάρχει, όπως ξέρουμε, και η «υποβόσκουσα (δυσάρεστη) αντιζηλία» των τριών πόλεων. Αυτή, που σε πλήθος περιπτώσεων δημιουργεί τριχογνωμίες, καθυστερήσεις, λάθη -τελικά- για όλους. Αυτή, που για κάθε απόφαση που λαμβάνεται και «φέρεται να ευνοεί» μία πόλη, αναζητεί «αντισταθμιστικά οφέλη» και για τις άλλες… Η «πικρή αλήθεια» είναι ότι δεν έχουμε καταφέρει ακόμα, {σαν χώρα, γενικότερα} ώστε οι προτεραιότητες, οι αποφάσεις, οι πιστώσεις και πόροι να κατανέμονται μόνον μετά από εμπεριστατωμένες μελέτες, αυστηρούς ελέγχους κι ανεπηρέαστες αξιολογήσεις, -αλλά το σημαντικότερο- χωρίς «πλάγιες» παρεμβάσεις, παρακλήσεις, παληκαρισμούς τοπικών παραγόντων, υπερδραστήριων πολιτευτών και οργανωμένων συμφερόντων.
(***) Για την πληρότητα του θέματος με το οποίο καταπιάστηκα, δεν μπορώ να μην αναφερθώ και σχολιάσω δυσμενώς -μετά λύπης μου- την τοποθέτηση του αεροδρομίου δίπλα (πάνω) από την πόλη. Κατ’ εμέ, το αεροδρόμιο όφειλε να βρίσκονταν μακρύτερα, νοτιότερα. Και όχι μόνον λόγω της πρόσθετης ασφάλειας και της εγγύτητας προς στις (διπλά) παραγωγικές νότιες παραλίες μας, αλλά και από πλευράς αισθητικής τοπίου και περιβαλλοντολογικής. Η θέση όπου το αεροδρόμιο, αποτελούσε μοναδική γη – «ρεζέρβα». Απαραίτητη για περιαστικό πράσινο ( Ένα αλσύλλιο έπρεπε σήμερα να είναι η «Μπόντα», ποτισμένο και με τον ιδρώτα των εθελοντών – αναδασωτών), αναψυχή, πολιτισμό, αθλητισμό, ήπιες οικιστικές ή τουριστικές επεκτάσεις χωρίς ν’ αναλωθεί αλλού πολύτιμη γεωργική γη.… Δεν γνωρίζω, αν συζητήθηκαν κι αποκλείστηκαν εναλλακτικές θέσεις… Θα μπορούσε να είχε εξευρεθεί άλλη θέση για τον αερολιμένα, καταλληλότερη και μεγαλύτερη. Συναφώς, να προβλέπονταν έκταση για βιοτεχνικό πάρκο, αποθήκες, υπερ-καταστήματα. Η συγκέντρωση των οχλουσών χρήσεων σε οργανωμένο χώρο, σταδιακά, θ’ απάλλασσε την πολιτιστική-τουριστική (και διαθέτουσα τα ωραιότερα…. «kiss spots»;…. διεθνώς!) Σητεία, την εκτεταμένη περιοχή του Γεωπάρκου της (που πλέον, ως γνωστόν, είναι 1 από 5 στην Ελλάδα και από 120 σε 33 χώρες παγκοσμίως αναγνωρισμένα από την UNESCO), ακόμα τον αναπτυσσόμενο Μακρύ Γιαλό (ενδεχομένως) από πολλές «ατσαλιές»….. Τελειώνοντας: Ασφαλώς και δεν αγνοώ ότι: «Τα γενόμενα ουκ απογίγνονται» και ότι: «Δει δη χρημάτων και άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων»……
Τ. Γ.

Κατηγορία : ΑΠΟΨΕΙΣ


Τελευταία Νέα
Πρωτόγνωρη η φετινή εορτή της Αγίας Αικατερίνης
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΤΕΙΑ
Πρωτόγνωρη η φετινή εορτή της Αγίας Αικατερίνης
Η Θεία Λειτουργία της Αγίας Αικατερίνης Πολιούχου Σητείας
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΤΕΙΑ
Η Θεία Λειτουργία της Αγίας Αικατερίνης Πολιούχου Σητείας
Ο Εσπερινός της Αγίας Αικατερίνης σε ζωντανή μετάδοση
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΤΕΙΑ
Ο Εσπερινός της Αγίας Αικατερίνης σε ζωντανή μετάδοση
Θετικός στον Covid19 o Γιάννης Πλακιωτάκης
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΤΕΙΑ
Θετικός στον Covid19 o Γιάννης Πλακιωτάκης
Εξιτήριο έλαβε ο αντιδήμαρχος κ. Αϊλαμάκης από το Νοσοκομείο
ΣΗΤΕΙΑ
Εξιτήριο έλαβε ο αντιδήμαρχος κ. Αϊλαμάκης από το Νοσοκομείο
Ερώτηση Θραψανιώτη για το Νοσοκομείο Ιεράπετρας
ΛΑΣΙΘΙ
Ερώτηση Θραψανιώτη για το Νοσοκομείο Ιεράπετρας
3ο Πανελλήνιο Βραβείο για το Γυμνάσιο Χανδρά στον Διαγωνισμό της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών
ΣΗΤΕΙΑ
3ο Πανελλήνιο Βραβείο για το Γυμνάσιο Χανδρά στον Διαγωνισμό της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών
Ενημέρωση πληγέντων παραγωγών Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου για τις ζημιές από την πλημμύρα το διάστημα 6 έως 11 Νοεμβρίου
ΛΑΣΙΘΙ
Ενημέρωση πληγέντων παραγωγών Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου για τις ζημιές από την πλημμύρα το διάστημα 6 έως 11 Νοεμβρίου
Συνάντηση Περιφερειάρχη Κρήτης με το Δήμαρχο Ιεράπετρας
ΛΑΣΙΘΙ
Συνάντηση Περιφερειάρχη Κρήτης με το Δήμαρχο Ιεράπετρας
Επιστολή διαμαρτυρίας του Δημάρχου Γ. Στεφανάκη προς τον Πρόεδρο και την Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς που αποφάσισαν το κλείσιμο του μοναδικού τραπεζικού καταστήματος της Πειραιώς στο Δήμο.
ΛΑΣΙΘΙ
Επιστολή διαμαρτυρίας του Δημάρχου Γ. Στεφανάκη προς τον Πρόεδρο και την Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς που αποφάσισαν το κλείσιμο του μοναδικού τραπεζικού καταστήματος της Πειραιώς στο Δήμο.